'Vakantie' in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joost en Saskia - WaarBenJij.nu 'Vakantie' in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joost en Saskia - WaarBenJij.nu

'Vakantie' in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Joost en Saskia

09 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels zijn we alweer bijna 3 weken in Zuid-Afrika en hebben we net 2 weken 'vakantie' gehad met de ouders van Sas... We hoorden dat reageren op ons vorige verhaal niet bij iedereen lukte. Reacties vinden we heel leuk om te krijgen ommlater terug te lezen. Mocht het ook bij dit verhaal niet lukken dan kun je hem naar j.van.hoof@hotmail.com sturen dan proberen wij ze later nog bij te voegen wanneer we het boek gaan maken.

Na twee prima vluchten kwamen we aan in Kaapstad. De ouders van Sas waren er al en kwamen ons ophalen. Heel raar om op reis te zijn en van Azië naar Zuid-Afrika te vliegen en dan opgehaald worden door je (schoon)ouders. Het weerzien was erg leuk! Ze zaten al in een backpackersverblijf en wij sloten aan (na ongeveer 2,5 maand was dit één van de meest backpackachtige plekken die we gezien hebben, (best erg eigenlijk haha). Rian legt ons uit hoe het werkt met het gebruik van de keuken en koelkast en we brengen de spullen naar onze familiekamer. Wat een geluk wij liggen in een stapelbed wat zo gammel was dat we blij zijn dat het niet ingestort is.

Die avond naar Waterfront gelopen om wat te eten. Heeeeeerlijk eten weer, we waren de rijst wel even zat. De volgende dag zijn we naar bekende plekken voor Joost geweest. Zowel zijn verblijf tijdens zijn stage en zijn stageplek zelf warenveranderd en zijn huis bijna onherkenbaar. Een bijzonder moment voor hem om alles weer terug te zien en in deze fijne stad te zijn. Die middag gepicknikt aan zee en wat stranden bezocht. Voor Joost voelde het als thuiskomen.
De dag daarna hadden Joost en ik gepland om Lionshead te beklimmen. Papa en mama wilden wel mee want we beloofden hen een super uitzicht. Tijdens de tocht ging Sas toch een beetje twijfelen of ze er goed aan had gedaan dit voor te stellen. Sommige stukken waren stijl en de paden niet altijd even breed, en Huug en Rian worden toch ook al een dagje ouder ;-) Toch doorgezet want eenmaal halverwege die berg wil je ook door. Ook al hadden wij Lionshead al eerder beklommen, het uitzicht was weer zo mooi!! Doordat je op een top staat kun bijna 360ºC rondkijken. Terugweg valt toch altijd mee en we hadden de middag nog over dus nog wat gedronken op Waterfront. Aangezien Rian graag even in onze 'backpackerslodge' bleefkonden wij wat voorbereiding treffen. Het was die dag 19 feb en we besloten haar verjaardag van 19 jan te vieren. Er werd een kaart en cadeautje gekocht en die avond namen we haar mee naar restaurant Mama Africa. Daar hebben ze verschillende soort vlees geproefd zoals krokodil, kudu en wildzwijn en genoten van een Afrikaans bandje.

De volgende dag (vrijdag) zijn we naar Durban gevlogen en vanaf daar naar Shacka Rock gereden. We overnachten daar in houten huisjes, zwemmen en gaan na een hamburger op tijd naar bed.
De volgende dag begon namelijk onze 3 daagse safari. In de ochtend naar St. Lucia gereden en daar werden we verrast met een super de luxe resort met hele vriendelijke eigenaren. We hadden twee houten huisjes naast elkaar en keken uit op het zwembad. Na een snelle lunch genoten van de zon en het zwembad om ons daarna klaar te maken voor de boottocht op zoek naar nijlpaarden en krokodillen. Wat een geluk, een groep van negen mensen was verlaat waardoor wij met nog twee mensen de boot deelden. Maar liefst één krokodil gezien, maar wel heel veel nijlpaarden en daarnaast ook aparte vogeltjes. De volgende ochtend de eerste game drive om 5:00 uur. Samen met nog één stel werden we rondgereden op zoek naar dieren door onze gids Theo. Drie verrekijkers bij, vergeten! Gelukkig ook niet veel nodig gehad en tijdens deze drive al veel dieren gespot o.a. olifanten, giraffes en de neushoorn. Het hoogtepunt was toch wel de cheetah! Wat een prachtig dier is dat en deze konden we ook aan ons lijstje toevoegen, 4 jaar geleden hebben we deze niet gezien. Het ontbijt en de lunch waren midden in het park waarbij gezegd werd dat we bij het zien van een leeuw stil moesten blijven zitten en bij een olifant snel de jeep in moesten.... Jow doen we! komt goed.... N
a het avondeten werden we weer opgehaald door Theo voor de avondsafari, dit keer met nog vijfmensen. Deze safari viel een beetje tegen wat betreft de grote dieren. We wilden op zoek gaan naar een leeuw maar bijna het eerste wat gezegd werd was 'Here are four of the big five, no lions'. Maar we waarderen ook het kleine en hebben kunnen genieten van o.a. een kameleon. Theo was een super goede gids en zag zelfs de kleinste dieren in het donker. De kameleon haalde hij voor ons van een tak af zodat we het van dichtbij konden bekijken. De volgende dag opnieuw op zoek naar dieren met Theo en nog een groepje van vier personen. Hier vond Theo een stekel van een stekelvarken! Wederom weer veel dieren gezien maar nog steeds geen leeuw!! De trip eindigde met snorkelen en een heerlijke lunch aan het strand, waar de apen letterlijk van tafel jatten en ook de open jeep van Theo moest er aan geloven. Apen renden rond met plastic zakjes en mokken van de lunch. Ook een hert kwam zo dichtbij dat Joost het dier kon aaien.
Die avond zijn we doorgeredennaar Piet Retief om daar te overnachten om vervolgens door te rijden naar Pelgrimsrest. In Piet Retief werden we verrast met 5 honden en vele andere dieren op de boerderij van 2 Afrikaanse boeren, dus konden we weer lekker NL praten met hen. Na ons luxe resort in St Lucia zeiden we voor de grap dat het steeds beter moest worden. Dit kwam aardig in de buurt! Ieder een eigen huisje met buiten een braai, mooie afrikaanse muurschilderingen en een topuitzicht. Er werd ons aangeraden vlees te halen bij een supermarkt want het zou heel goed zijn. Helaas toch de verkeerde gekozen want het vlees was geen vlees te noemen! Volgende ochtend genoten van het uitzicht over het meer met de hondjes om  vervolgens weer verder te rijden.

Pelgrimsrest is een oud mijnwekersdorpje en daar hebben we geslapen in een opgeknapt hotel uit die tijd. Weer een hele andere sfeer. S avonds gezellig uit eten. Na een tijd kwam al het personeel uit de keuken enbegonnen te zingen. Joost had wel een verzoekje dus werd Shosholoza nog even speciaal voor hem gezongen! De volgende ochtend op zoek naar de graven van de mijnwerkers. Kei ver gelopen en hoe kon dat nou want het was maar 700 meter lopen? Huug kreeg het van de dames op zijn bordje... Hij was tenslotte de gids in dit onderdeel van de vakantie. Wat bleek nou... Hadden we de afslag gemist die recht omhoog ging en zijn we via een omweg gelopen. Dit zorgde toch wel voor de nodige lachenbuien die vakantie want eenmaal boven was wat we zagen best teleurstellend. Na nog want rondgelopen te hebben zijn we vertrokken richting Kruger.
Onderweg zijn we meerdere keren gestopt bij mooie uitkijkpunten om wat foto's te maken en te genieten van het uitzicht. Aangekomen in Phalaborwa was onze volgende accomodatie een villa voor 8 personen! Het was super groot, twee verdiepingen, 3 terrassen, 3 badkamers en een uitzicht op eengroot grasveld en een meer, zwembad was 10 meter lopen. Nadat we alles in en rondom het huis hadden bekeken waren we toch wel teleurgesteld dat we hier maar één nachtje bleven met twee safaris dus weinig tijd hadden om hier te genieten dus.. Meteen maar nachtje bijgeboekt! Die avond weer op safari en ook de volgende ochtend vroeg waren we weer van de partij. Die ochtend was er niemand dus hadden we de jeep voor ons alleen. Wat een geluk, hoeven we niet elke keer te stoppen voor anderen die voor een eerste keer gaan en willen stoppen voor elke impala haha! Deze safari een luipaard gezien!! Eindelijk hadden wij onze big 5 compleet. Alleen papa en mama nog niet, die leeuw was nergens te vinden! Verschil met St. Lucia was vooral dat we hier hele grote groepen dieren hebben gezien en ook verschillende bij elkaar. Zo hebben we kuddes olifanten en buffels bij elkaar aan het water gezien, erg indrukwekkend. Die middag en avond genotenaan het zwembad en in het huisje.

's Avonds opnieuw proberen te bbqen met beter vlees. Zitten net lekker aan tafel met eten en Hugo zegt net 'Mij mogen ze hier wel een week opsluiten!', en bam de stroom valt uit. Loadshedding.... (delen van steden worden willekeurig afgesloten van de energie om energie te besparen. Later vertelde Thijs ons nog dat het landelijke energiebedrijf na een loadshedding een bericht op social media plaatst : ' Zo, we hebben zojuist weer een succesvolle loadshedding uitgevoerd', wij waren toch erg benieuwd wat er mis aan kon gaan). Maar goed.... waar ligt dan ook alweer die zaklamp als je het nodig hebt? Hugo zijn oude scoutingsskills kwamen weer boven en een vuurtje was zo gemaakt.

De volgende dag zijn we naar Pretoria gereden. Daar sliepen we bij mensen thuis, met 4 Lola's (bassets) waarvan één puppy! Joost helemaal in zijn element. Die avond weer uit eten en hebben we o.a. struisvogel enkudu sushi gegegen. De dag daarna vertrokken ze alweer.. Even de auto terug gebracht en die van ons opgehaald en op zoek geweest naar wat souvenirs. Nog wat gegeten en toen afscheid genomen. Was even lastig maar we kunnen terug kijken op een super vakantie! Doe voorzichtig werd er nog gezegd.. Jajaaa doen we. Vervolgens worden we nog in de parkeergarage van het vliegveld aangehouden door 'politie'. Rijbewijs? Ja die hadden we, ook internationaal rijbewijs. Paspoort? Nee dat niet. Dan moesten ze een busje laten komen om ons naar het politiebureau te brengen. Het gebaar van handboeien werd naar ons gemaakt en of we wel wisten hoe het eraan toe ging in de gevangenis? We wisten niet wat we meemaakten. Een stukje machtsvertoon van deze mannen waar je erg ongemakkelijk van werd. Het duurde lang en onze hele auto werd geinspecteerd en er werd gevraagd of we spullen bij hadden. We hebben allerlei mogelijkheden aangedragen omhet paspoort daar te krijgen maar niks was goed. Toen werd het ons wel duidelijk dat het om geld ging. Joost vroeg of dat hij soms geld moest hebben. Oh toen kon er ineens wel gepraat worden. Er stond geen bedrag voor maar wat wilden we ervoor betalen. Euh ja NIETS NATUURLIJK....Het was een beetje een gok maar Sas zei we hebben alleen 300 rand. Hij ging akkoord.
Allebei zwaar gefrustreerd en enigszins ontdaan door het gebeuren hebben we ons terug naar Pretoria gereden om Thijs op te zoeken. Erg leuk en tegelijkertijd apart om elkaar zo aan de andere kant van deze aardkloot te ontmoeten. Na gezellig gebuurt te hebben zijn wij terug naar huis gereden (iedere politiewagen die voorbij kwam gereden werd wanttrouwend nagekeken). Eenmaal 'thuis' snel ons mandje opgezocht.
De volgende dag is Joost met Thijs op pad gegaan en hebben zij het Voortrekkersmonument bezocht. Het was vooral een moment van ouderwets bijbuurten. 's Avonds met Thijs en zijn huisgenoten uiteten geweest en daarna alledrie op tijd naar bed want de volgende ochtend zouden we een ballonvaart gaan maken over de Magaliesbergen. Alles was betaald en we waren er helemaal klaar voor. S nachts om 3 uur de wekker,  want Thijs moest nog opgehaald worden en het was nog een stukje rijden. Terwijl Sas onder de douche staat ontwaakt ook Joost langzaam en checked zijn telefoon. Een appje van Thijs.... Vlucht voor vandaag geannuleerd. Sas weer enigszins gefrustreerd onder de douche uit en terug haar bed in.

's Middags toch met Thijs op pad geweest en hebben we een heerlijk Nederlands middagje gehad. Hollandse kaas gekocht, broodje kroket gegeten en een bavaria gedronken. Zelfs het bezoek aan een apenpark deed ons aan de Apenheul denken. Diezelfde avond nog lekker gebraaid met z'n drieën en de Lola's en daarna weer op tijd naar bed voor poging twee van de ballonvaart. Wederom de wekker optijd. Beiden gedouched, Thijs opgehaald en hoppa onderweg naar de locatie. Daar aangekomen, lagen de ballonnen al klaar maar kregen we na 1,5 uur wachten toch te horen dat het feest niet door kon gaan vanwege de wind. We hebben wel kunnen genieten van het lekkere ontbijt. 'Morgen is het weer zeker goed' kregen we te horen. We wilden eigenlijk de volgende dag terug richting Kaapstad rijden maar besloten dat we deze kans niet wilden missen en zijn de volgende dag terug gegaan om vervolgens na de ballonvaart door te rijden richting Kaapstad. Het was een geweldige ervaring om een keer mee te maken. De rust en stilte in de lucht en het uitzicht tot aan Johannesburg, en dat met de zonsopkomst, het was allemaal het wachten waard.Na de ballonvaart zijn we in twee dagen naar Kaapstad gereden waar we nu inmiddels bijna een week zitten. Hier vertellen we in ons laatsteverhaal meer over.

Bedankt weer voor het lezen en tot het volgende en tevens laatste verhaal van onze reis. We voelen allebei aan dat ons feest nu langzaam richting zijn einde aan het gaan is.... maar genieten blijven we volop.

• 09 Maart 2015 - 22:38

Harold:

Hey man

Ben klaar met het de avonturen van Pinkeltje. Ik ga vanaf nu jullie reisverhalen voorlezen aan Noor....

Prachtig....!

Tot snel

Harold

• 10 Maart 2015 - 09:46

Jolanda En Mark:

Hee Sas en Joost!
    Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen!
    Heb natuurlijk van papa en mama al veel gehoord maar jullie schrijven zo leuk:)
    Wat hebben jullie veel meegemaakt de afgelopen maanden! Wat een ervaring!
    Langzaamaan is het einde in zicht maar jullie kunnen terug kijken op echt een fantastische reis! Wij zijn stiekem al echt aan het aftellen tot we jullie weer kunnen knuffelen hier op Nederlandse bodem.
    Geniet nog lekker van de laatste weekjes!
    Liefs Jolanda, Mark en Melvin xxx

• 10 Maart 2015 - 14:11

Geertje:

Weer erg leuk om te lezen! Ook omdat ik veel plekken herken en weer denk aan het heerlijke eten in Zuid Afrika uit onze rondreis jaren geleden pff in 2006 volgens mij. Geniet er nog van! Tot Snel!
    Liefs Geertje

• 11 Maart 2015 - 11:47

Willem:

Hee samen.
    Pff wa un verhaal geluk dat ik tijd zat heb :P
    Hartstikke leuk geschreven en ben heel jaloers.afrika blijft het mooiste!
    Geniet nog van de laatste weken en politie:p
    En zie jullie heel snel

Gr Willem en maud

• 11 Maart 2015 - 19:18

Laura:

Hee Sas en Joost!

Weer leuk om jullie verhaal te lezen. Jullie maken ook echt ontzettend veel mee. Hebben jullie überhaupt wel tijd om een keer uit te rusten ;)
    Geniet nog van de laatste weekjes :)
    Veel plezier!

xxx Laura

• 11 Maart 2015 - 20:04

Susan:

Ik ben helemaaaaaaaaaaaaaaal niet jaloers!!!!!.......

• 14 Maart 2015 - 23:41

Sjak En Gemma:

Ja en zo gaan jullie dan van Azië naar Afrika wat een wereld van verschil.
    Maar voor julliie beiden aankomen in kaapstad weL heel vertrouwd.
    De big five nu compleet te hebben gezien hebben jullie nu ook mooi in de pocket.

Geniet nog de laatste weken in het prachtige Zuid Afrika
    wij verheugen ons al op jullie thuiskomst

• 15 Maart 2015 - 11:06

Nina En Jeroen:

Lieve Joost en Sas,

Met kippenvel weer jullie verhaal gelezen. Ik vind het zo fijn dat jullie enorm genieten daar. Ook super om jullie afgelopen woensdag weer eens op de laptop te zien!
    Misschien willen jullie het niet horen maar wij zijn heel blij als jullie weer thuis zijn..
    Hebben jullie toevallig ook het blauwe vogeltje weer gezien? Zou ons mam wel leuk vinden, haha.
    Ik ben jaloers dat jullie de big 5 compleet hebben maar dat is 2 keer Zuid Afrika het natuurlijk wel enorm waard.
    Wij hopen op nog een laatste verhaaltje voor jullie thuis zijn want het leest zo lekker weg allemaal.
    Geniet geniet geniet!

Tatta
    Dikke soen,

suster & skoonbroer

• 19 Maart 2015 - 15:54

Jeanne:

Hoi Saskia en Joost,

bedankt voor het mooie reisverslag.
    Wat maken jullie veel mooie en soms ook wat angstige avonturen mee.
    Een onvergetelijke reis voor jullie saampjes.
    Jammer voor jullie dat het er bijna opzit,maar ik vind het super fijn om jullie weer te zien,
    heb jullie gemist.
    Geniet nog lekker van Zuid Afrika en laat je dan nog lekker even verwennen in het mooie,
    luxe Dubai.
    Kunnen jullie er weer tegenaan in het gezellige Hollandse land,
    waar de friet met stoofvlees op jullie wacht.

Groetjes en dikke knuf,Jeanne.

• 26 Maart 2015 - 14:06

Angeline (moeder Van Anne En Jelle):

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen ! Geweldige ervaring, wat zul je hier met plezier op terug kijken in je verdere leven !
    Geniet nog met volle teugen !
    Hartelijke groet, Angeline